GOOGLE

SEO og Google Ads: hvad er forskellen?
Google Adwords

Når man laver en søgning på Google, vises der resultater fra betalende annoncører (via Googles annoncesystem Google Ads) samt resultater fra organiske søgeresultater (der er selve søgemaskinen). Og der er ingen tvivl om, at pladserne på side 1, er de mest eftertragtede. Her får du beskrevet forskellen mellem Google Ads og SEO (søgemaskineoptimering).

Google Ads, SEM og Pay Per Click (PPC): Forstå begreberne

Google Ads er de betalte resultater, der vises i toppen og til højre i Google. Der er plads til 4 annoncører i toppen af søgeresultatet og 3 i bunden. Dette kan variere afhængigt af søgningen. Derudover findes der også Google Shopping annoncer. Dette er billedeannoncer, der typisk vises i toppen eller i højre side af søgeresultatet. I nogle tilfælde vil du også kunne opleve dem i toppen af søgeresultatet, over de traditionelle Google Search Ads.

Google Ads kaldes også for SEM, som er en forkortelse for Search Engine Marketing.

Prisen for at annoncere gennem Google Ads er ikke som du kender det fra annoncering i trykte medier, hvor det er mediets oplag og annoncens størrelse, der fastsætter prisen.

Med Google Ads – både search ads og Google Shopping – er selve visningen gratis. Du betaler kun når en bruger klikker. Deraf kommer navnet Pay Per Click, som også forkortes PPC – altså: Betal per klik. Og det er en rigtig smart annoncemodel for dig som forretningsdrivende.

Kigger vi igen på de trykte medier betaler du faktisk kun for visningen af din annonce. Hvis du har lavet din medieplanlægning godt, kan have en rimelig god idé om at mediets målgruppe er den samme som din, og derfor kan din annonce sagtens have relevans for mediets læsere. Men det garanterer dig ikke nogen form for afkast.

Det er nemt at sætte en Google Ads kampagne op, men du skal være opmærksom på, at man skal vide, præcist hvad man har med at gøre, så man ikke risikerer at spilde en masse penge på det forkerte. Det er derfor nødvendigt at få hjælp professionel hjælp – og det er hér, vi som Google Ads bureau kan hjælpe dig!

Google Ads klik: Hvad koster det?

Du bestemmer faktisk selv, hvor meget du maksimalt vil betale for et klik. På Google Ads byder man nemlig på de enkelte søgeord. Det vil sige, at dine konkurrenter, som allerede annoncerer, er med til at bestemme priserne.

Det er dog ikke altid den som byder højst, der ligger øverst. Google kigger i høj grad også på relevans. Det vil sige: Er din annonce mere relevant end konkurrentens, så kan du blive vist højere, men faktisk betale mindre end konkurrenten!

Det lyder avanceret – og det er det også. Det er derfor, vi står klar til at hjælpe dig med alle de her ting, så du kan få det størst mulige afkast for dine penge, og vi vil overvåge din AdWords-konto løbende.

FÅ ET TILBUD PÅ

GOOGLE ADS