Hvad er annoncering på sociale medier?
Annoncering på sociale medier kan komme i mange former. Den mest typiske er annoncering på de to Meta ejet platforme, Facebook og Instagram. På disse platforme kan man ramme stort set ethvert publikum, uanset om du ønsker flere køb på din webshop, flere besøgende på dit site eller flere nyhedsbrevstilmeldte. Fælles for alle sociale medier er, at vi kan nå ud til rigtig mange mennesker og i høj grad vælge præcist hvilket publikum der skal se vores materiale. De mange forskellige sociale medier er gode til hver deres ting, og vi anbefaler derfor oftest at man er tilstede på tværs af flere platforme på samme tid. På denne måde opnår man de bedste effekter.
Hvad koster annoncering på sociale medier?
De fleste sociale medier bruger CPM-afregning. Det betyder, at man som annoncør betaler en vis prissats, for hver gang ens annonce bliver vist 1.000 gange. Betaler man for en CPM på 20 kr. betyder det altså, at man betaler kr. 20,- for at ens annonce bliver vist 1.000 gange. Dette betyder også, at mange sociale medier er rigtig gode til at vise din annonce til mange personer. CPM-afregning er modsat Google annoncering, hvor der først betales hver gang en person har klikket på annoncen.