Salgsmodning

F10 FORRETNINGSUDVIKLING

Vi hjælper med salgsmodning af virksomheder

Salg af en virksomhed kræver forberedelse og timing, for at opnå en smertefri og ikke mindst lukrativ overgang i ejer- og lederskab. Inden en virksomhed er klar til et potentielt salg, kan en salgsmodning være nødvendig for at få virksomheden til at fremstå så skarp, professionel og velkørende som overhovedet muligt. Hos F10 Forretningsudvikling er vi eksperter i at salgsmodne din virksomhed, og vi har igennem tiden hjulpet mange virksomheder med at optimere på relevante indsatsområder, for at gøre virksomheden mest mulig attraktiv på markedet.

3

Få en GRATIS gennemgang af din virksomhed

Sammen tager vi en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed med at vinde fremtiden.
Kontakt os i dag på tlf: +45 22 27 88 38  eller forretningsudvikling@f10.dk

Hvad er salgsmodning?

Salgsmodning betyder, at en virksomhed professionaliseres og dermed klargøres til et potentielt salg. Formålet med salgsmodning er at optimere virksomheden, som gør det lettere at sælge virksomheden og dermed opnå en fordelagtig salgspris. Under salgsmodningsprocessen er det vigtigt at få fremtidssikret virksomheden og få belyst, at virksomheden er:

  • Veldrevet
  • Professionel
  • Økonomisk stabil

 

Kan salgsmodning belyse virksomhedens udviklingsmuligheder?

Under en salgsmodning er det vigtigt at få synliggjort de udviklingsmuligheder din virksomhed har, da det tydeliggør hvilket vækstpotentiale virksomheden har fremadrettet. En sådan belysning af virksomhedens udviklingsmuligheder vil vække en større interesse blandt potentielle købere.

Det kan være en kompliceret proces at skulle sælge sin virksomhed, og ikke mindst at gøre det på det rigtige tidspunkt. Derfor kan du med stor fordel få hjælp fra vores eksperter. Vi hjælper med at få lagt budgetter og forretningsplaner, så din virksomheds potentiale bliver synliggjort.

SUCCESFULDE VIRKSOMHEDER VÆLGER OS

Giver salgsmodning anledning til at få ryddet op?

I en salgssituation af en virksomhed kan det være rigtigt fornuftigt at få nogle uafhængige øjne til at tage et kig på virksomheden. Dette medfører, at man kan få rettet til på de områder, hvor det er nødvendigt. Sælger man sit hus, rydder man også op i kælderen, men det er ikke sikkert, at sælger kan se udfordringerne ved rodet.

Overført betyder det, at vi kan hjælpe dig med at se rodet og gøre noget ved det. Især hvis du selv har grundlagt virksomheden, kan der måske være nogle løse ender, som du mangler at få samlet op på.

 

Skal du klarlægge dit motiv i salgsmodningen?

Det korte svar er ja. Hvad er f.eks. dine forudsætninger for et succesfuldt salg? Der kan være mange forskellige faktorer, der spiller ind. Er det vigtigst at:

  • Få en stor profit ud af et salg?
  • Finde en god leder, der fortsat kan lede dine medarbejdere?
  • Virksomheden fortsætter med de aktiviteter og værdier, du har skabt?
  • Virksomheden bliver i familien?

Uanset hvad der er dit ønske, er det en god ide at starte på salgsmodningen, så tidligt som muligt.

 

4 konkrete tips til at sikre en effektiv salgsmodning

Gennem vores mange års erfaring har vi fået en stor viden indenfor salgsmodning. Her har vi udvalgt vores 4 aller bedste tips til netop dette:

1. Timing er afgørende
Timing er naturligvis en stor del af at få det optimale ud af et salg, set fra et økonomisk perspektiv. Det handler om at sælge virksomheden på et tidspunkt, hvor det er bevist, at de tiltag, der er sket under salgsmodningen, har virket efter hensigten. Er virksomheden sæsonpræget er timing også afgørende.

2. Få ryddet op
Ofte har virksomheder nogle ”huller i osten”. Det kan f.eks. være projekter, der er igangsat, men som ikke er fulgt helt til dørs. Det er vigtigt, at din virksomhed fremstår knivskarp, og derfor er oprydningsarbejdet en vigtig del af salgsmodningsprocessen.

3. Afklar virksomhedens fremtidige potentiale
Lidt populært kan man sige, at virksomheden bliver solgt på sit fremtidige potentiale, som er bevist historisk. Derfor er det en god ide at belyse de fremtidige udviklingsmuligheder virksomheden har. Både virksomhedens historik og potentiale skal altså klarlægges for at blive salgsmoden.

4. Identificer og dokumenter nøglemedarbejdere
En potentiel køber vil ønske at vide, hvilke medarbejdere der er kritiske for virksomhedens succes. Identificer og dokumenter nøglemedarbejdere og deres ansvarsområder.

5. Hvad skal du som ejerleder beskæftige dig med?
Sidst men ikke mindst, skal du som sælger af din virksomhed finde ud af, hvad du skal efter, at du har solgt virksomheden. Har du nye projekter, der skal sættes i værk, eller skal du på pension? Her er det også vigtigt, at du er afklaret med, at du skal kunne lægge virksomheden fra dig. Der er selvfølgelig også mulighed for, at du bliver ansat i virksomheden, eller at du kun sælger en del af virksomheden.

 

Skal vi hjælpe dig med at salgsmodne din virksomhed?

Vi kan hjælpe dig med at se din virksomhed efter i krogene, optimere hvor det er nødvendigt og afklare fremadrettede udviklingsmuligheder. Så hvis du går med tanker om at sælge i fremtiden, er du mere end velkommen til at kontakte os.

DEDIKEREDE RÅDGIVERE

Lad os hjælpe dig videre