GO TO MARKET

F10 FORRETNINGSUDVIKLING

Vi kan hjælpe dig med go to market strategier

Har du et nyt produkt, du gerne vil introducere på markedet? Vi, F10 Forretningsudvikling, er 100-meter mestre i at lave go to market strategier. Derfor vil vi gerne hjælpe dig med at udarbejde en professionel go to market strategi. Når vi udarbejder strategien, tager vi hele tiden højde for ”kunden i centrum”, der bunder i et strategisk forarbejde. Vores arbejde resulterer i specifikke handleplaner, der inkluderer strategiske tilvalg, som skal hjælpe din virksomhed til at vinde i fremtiden. 

Når først go to market strategien er udarbejdet, er det helt essentielt, at der eksekveres på handleplanerne. Med os som sparringspartnere, kan du i særdeleshed forvente, at strategien og handleplanerne implementeres helt ud i storetåen på din virksomhed.

Go-to market

Få en GRATIS gennemgang af din virksomhed

Sammen tager vi en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed med at vinde fremtiden.
Kontakt os i dag på tlf: +45 22 27 88 38  eller forretningsudvikling@f10.dk

Hvad er en go to market strategi?

En go to market strategi er en detaljeret plan for, hvordan en virksomhed vil tilgå markedet – altså hvordan vil en virksomhed lancere sit produkt/service og sælge det til sin målgruppe? Det gælder både hvis du vil lancere et nyt produkt i Danmark, men også hvis du vil begynde at krydse landets grænser og eksportere virksomhedens produkter/services til udlandet.

Sådan en plan er helt afgørende, hvis du vil have de bedste muligheder for at skabe succes. Den er nemlig et uundværligt værktøj, der er med til at sikre, at virksomhedens mål opnås. 

Når vi udarbejder en go to market strategi udarbejder vi en lang række analyser, som danner grundlag for de beslutninger vi tager, bl.a. i forbindelse med hvordan produktet/servicen skal positioneres, hvilke salgskanaler, der skal benyttes, eller når vi vælger den rette kommunikationsstrategi.

Helt konkret er det vigtigt at stille en række spørgsmål som f.eks.:

  • Hvor skal dine produkter/services sælges og hvilken værdi skaber de for kunderne?
  • Hvor og til hvem skal du sælge dine produkter/services? (herunder valg af kundesegmenter og markeder)
  • Hvordan skal du sælge produkterne/services? (det essentielle valg af salgskanaler)
  • Hvordan skal du kommunikere med dine kunder?

SUCCESFULDE VIRKSOMHEDER VÆLGER OS

6 konkrete tips til hvordan du opnår en professionel og effektiv go to market strategi

Der er en række elementer, der er væsentlige, når vi skal udarbejde en go to market strategi. Dem har vi samlet til dig herunder, så du kan få et overblik over, hvad der helt specifikt er relevant at tage højde for, når du vil tilgå markedet med et nyt produkt/service.

1. Målgruppe
Som første step i go to market strategien, er det væsentligt at identificere din målgruppe. Hvad er målgruppens behov og hvilke udfordringer findes der i forbindelse hermed? Det handler om at forstå målgruppens købsadfærd. Overvej hvordan du kan imødekomme målgruppens krav bedst muligt.

2. Salgsstrategi
En salgsstrategi definerer, hvordan salg af et produkt/service opnås gennem forskellige salgskanaler. F.eks. findes der en række forskellige salgsstrategier. Disse kan kombineres eller bruges hver for sig. Herunder er det tilmed essentielt at have styr på både salgs- og distributionskanaler samt salgsaktiviteter.
Du kan f.eks. sælge produkter/services igennem egne sælgere, der sælger direkte til målgruppen eller distributører, så dit produkt/service sælges i detailkæder og andre butikker. Der findes en lang række muligheder, så det handler om at vælge den rette kanal for lige netop dit produkt/service.

3. Kommunikationsstrategi
Kommunikationsstrategien skal udarbejdes for at lægge en plan for, hvordan du rammer den rette målgruppe med de budskaber, du gerne vil ud med. Tilmed inkluderer sådan en strategi, hvilke platforme du skal benytte for at nå målgruppen med de rette budskaber og på hvilke tidspunkter, der skal kommunikeres.

4. Marketingstrategi
En marketingstrategi handler om, at du laver en plan for, hvordan din virksomhed sikrer størst mulig synlighed på markedet, når ud til potentielle kunder og får konverteret disse til reelle kunder. Det er særligt vigtigt, at du som led i din marketingstrategi definerer din value proposition: “hvorfor skal kunderne købe vores produkt/service”?

5. Målsætning
Det er vigtigt at opsætte klare mål for din go to market strategi, så du løbende kan vurdere indsatsen og ikke mindst succesen af den.

6. Tilpas din go to market strategi
Det er en foranderlig verden vi lever i. Markedet ændrer sig konstant. Det er alt lige fra kundeadfærd, trends og tendenser til konkurrenter. Derfor er det vigtigt, at du holder dig opdateret på disse fronter, så du hele tiden følger med i, hvordan markedet udvikler sig og tilpasser din strategi herefter. 

Som nævnt ovenfor, laves en go to market strategi med ”kunden i centrum”. Når markedet f.eks. afspejler en ændret kundeadfærd, er dette vigtigt at tage højde for i din go to market strategi, for at du fortsat kan opnå succes. 

Skal vi hjælpe dig?

Har du behov for hjælp til at udarbejde en professionel og effektiv go to market strategi? Så er du velkommen til at give os et kald. Vi giver også gerne en kop kaffe, så vi kan drøfte mulighederne for din virksomhed. De indledende samtaler med os er altid uforpligtende.

DEDIKEREDE RÅDGIVERE

Lad os hjælpe dig videre