Køb og salg af virksomhed

F10 FORRETNINGSUDVIKLING

Vi hjælper med køb og salg af virksomheder

Står du i en situation, hvor du enten overvejer at opkøbe en anden virksomhed eller gerne vil sælge dit livsværk? F10 Forretningsudvikling har mange års erfaring med både køb og salg af virksomheder. Sammen optimerer vi hele processen fra de første overvejelser til det afsluttende håndtryk. Vores erfaring med processen og ekspertise inden for alle aspekter af videreførelse med en ny ejer, sætter os i stand til at koordinere elementer i alle faserne, så parterne opnår de mest optimale vilkår.

Vi kan rådgive din virksomhed igennem følgende:

  • Køb og salg af virksomhed
  • Salgsmodning
  • Værdiansættelse
  • Generationsskifte
2

Få en GRATIS gennemgang af din virksomhed

Sammen tager vi en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed med at vinde fremtiden.
Kontakt os i dag på tlf: +45 22 27 88 38  eller forretningsudvikling@f10.dk

Kan opkøb være en hurtig vej til vækst?

Ofte er ekstern vækst en hurtig vej til vækst og dette kan bl.a. ske ved at opkøbe en anden relevant virksomhed på markedet. Det er en stor beslutning at opkøbe en virksomhed, og der er mange forhold der skal være på plads, før et sådant køb kan gennemføres. Du skal være helt sikker på at have defineret behovet:

  • Hvilke synergieffekter søger du?
  • Hvilke økonomiske forhold ser du gerne virksomheden har?

Dernæst skal du i markedet, for at undersøge hvilke virksomheder, der er klar til et opkøb.

Vi kan f.eks. hjælpe dig med at finde virksomheder, der opfylder givne kriterier for vækst på for eksempel eksisterende eller nye markeder. På den baggrund foretager vi en markedsundersøgelse, som bl.a. bygger på kendskab til markedet og vores netværk. Vi bidrager med kyndig ekspertise fra den indledende afklaring af behov og opstilling af succeskriterier til den endelige lukning af transaktionen.

Med brug af vores samlede kompetencer, tilfører vi værdifuld viden og sørger for, at der ligger et professionelt analysearbejde bag identificering, vurdering og endelig udvælgelse af potentielle opkøbskandidater og værdien af de mulige synergieffekter.

 

Kræver det forberedelse og timing at sælge en virksomhed?

Uanset om der er tale om salg eller generationsskifte i virksomheden, er forberedelse og timing afgørende. Vi hjælper dig med at salgsmodne din virksomhed og gøre overgangen så glidende som muligt. Salgsmodningen i sig selv kan tage flere år, og netop derfor er det en god idé at starte overvejelserne lang tid før, du ønsker at realisere et salg eller generationsskifte.

Når salgsmodningen har medført, at din virksomhed fremstår endnu skarpere og mere professionel, skal forretningsplaner og budgetter udarbejdes, som overskueliggør hvilket potentiale din virksomhed har. Efterfølgende skal virksomheden værdiansættes og der skal laves markedsafsøgning for potentielle købere. Til sidst, når den rette køber er fundet, skal de afsluttende faser med forhandling og due diligence gennemføres, og en købs- og salgsaftale skal underskrives. Alt dette kan vi hjælpe dig med, så du har ro i maven, når du skal overdrage dit livsværk til en ny ejer.

VIRKSOMHEDER VI HJÆLPER

Er diskrethed vigtigt ved køb og salg af virksomheder?

Uanset om du vil opkøbe eller sælge en virksomhed, er det vigtigt at have en diskret tilgang. Som oftest er det ikke kendt, når en virksomhed er i markedet for at opkøbe eller sælge, da det er nogle følsomme emner, der kræver meget forberedelse.

Derfor går vi ydmygt og diskret til opgaven og sørger for en professionel kontakt til potentielle virksomheder. Vi sørger også for at koordinere og styre forløbet gennem kontaktfasen – fra første indikation af købs- eller salgsinteresse over de indledende drøftelser frem til fastlæggelse af forhandlingsstrategi.

Hele processen sker i tæt dialog med dig, og vi kontakter ikke potentielle virksomheder uden dit samtykke. Hvor det er relevant, samarbejder vi med advokat og revisor.

 

10 emner du bør have styr på i due diligence processen

Når du som køber ønsker at opkøbe en anden virksomhed, vil du gerne sikre dig, hvad du går ind til. Derfor er det fordelagtigt at foretage en 360 graders undersøgelse af den virksomhed, du er interesseret i at købe. Det samme gør sig gældende, når du gerne vil sælge din virksomhed. Her skal den potentielle køber også have mulighed for at undersøge din virksomhed i dybden.

I begge tilfælde er der en lang række emner, der er relevante at have styr på, og som skal dokumenteres. Men der er også emner, der kan variere fra virksomhed til virksomhed. Nedenstående kan især være relevant at indsamle information om:

1. Selskabsforhold

2. Medarbejderforhold

3. Finansiering

4. Kontraktforhold

5. Forsikringer

6. Fast ejendom

7. IT

8. Medlemskaber

9. Regnskabsforhold

10. Skatteforhold

Perioden efter køb eller salg af en virksomhed

Efter et køb er gennemført, kan der være en periode, hvor du kan have behov for at reorganisere forskellige forhold i den nye virksomhed. Det kan f.eks. være samarbejdsaftaler, medarbejdere, IT m.m. Hvis virksomheden skal fusioneres med din eksisterende virksomhed, er det især vigtigt at have fokus på, hvordan de to kulturer sammensmeltes på optimal vis.

Hvis du har foretaget et salg, kan der ligeledes være en periode, hvor du skal overdrage din virksomhed til en ny ejer eller næste generation. Her kan vi hjælpe dig med at lave 100 dages planer, så du sikrer, at din virksomhed bliver overdraget til den nye ejer på bedste vis.

 

Skal vi hjælpe dig?

Vi har det rette værktøj til at hjælpe dig med et potentielt opkøb eller salg af dit livsværk. De indledende samtaler er altid uforpligtende, så tøv ikke med at tage fat i os. Vi har hjulpet mange virksomheder igennem den rejse, som vi har beskrevet ovenfor, og vi vil selvfølgelig også gerne hjælpe dig.

DEDIKEREDE RÅDGIVERE

Lad os hjælpe dig videre